בין השנים 2019-2020, חבר מרכז ספיר לתכנית 'שריגים' של תנועת המושבים בבנייה של ליווי קהילתי למושבים שלקחו חלק בתכנית לחיזוק החוסן הקהילתי דרך תרבות יהודית ישראלית.

תכנית שריגים קמה על ידי תנועת המושבים כדי לחזק את קהילות המושבים דרך חיבור אל התרבות והמורשת היהודית -ישראלית – מושבית. התכנית המובילה של שריגים הייתה 'החממה', בה הוכשרו פעילים קהילתיים להכרות מעמיקה עם התרבות היהודית-ישראלית, לשימוש בכלים של בינוי קהילתי ולחיבור בין שני אלה.

מתוך ההנחה שההכשרה בחממה הכרחית אך לא מספיקה כדי שהשינוי יקרום עור וגידים, חבר מרכז ספיר לתכנית, במטרה לסייע לפעילים ליישם את הנלמד במציאות הייחודית של כל מושב, באמצעות ליווי מקצועי. כחלק מתהליך ההטמעה והליווי המושבי נערכה  השתלמות מקצועית למלוות המושבים שליוותה את התהליך שהן הובילו, ואפשרה להן להתמודד עם  המורכבות שבין תיאוריה למעשה ולחזק את יכולתן להוביל את המהלך.

בנוסף, תועד התהליך כולו ונכתב מודל לליווי קהילתי , שמצביע על השלבים השונים של הכשרת המלוות ושל הליווי עצמו, ועל המורכבות שבין תיאוריה למעשה.

בתכנית 'שריגים' פותחו גם תוכניות קהילתיות למועדי ישראל, גם הם בשיתוף עם מרכז ספיר, וכעת הם מפורסמים באתר זה.

קהל היעד

מושבים ברחבי הארץ, ובתוכם פעילים קהילתיים ומלוות הקהילה.

מטרות

  1. ליווי והנחייה של קהילות מושב בבנייה של תכניות קהילתיות המחוברות ללוח השנה היהודי-ישראלי ומחזקות את החוסן הקהילתי.
  2. בנייה של תוכנית הכשרה מקצועית למלוות קהילה.
  3. יצירת מודל עבודה של ליווי קהילות מושביות ואחרות לחיזוק הקהילה דרך תרבות יהודית-ישראלית.

תוצאות

בכל אחד מהמושבים התקיים תהליך עבודה עם הפעילים שהוביל ליצירה של תוכניות שונות ששמו דגש על עשייה עצמית של חברי הקהילה, חיבור בין אנשים בקהילה, וחיזוק המסורות המקומיות.

מסיבות שונות התכנית נסגרה, ומשום כך בחלק מהמושבים נעצרה גם הפעילות ותהליך הליווי.

להלן חלק מהמושבים והתהליכים שנוצרו בהם

מושב ניר חן

במהלך הלווי יצרו פעילות המושב מפגשים בין אנשים שונים כדי לחזק את הקשרים בין תושבי המושב (ערב נשים, קבלת שבת) ויצרו פעילויות קהילתיות משמעותיות (ערב קהילתי בחנוכה, משלוח מנות עם ערך ועוד), כתוצאה מכך התחזקו הקשרים בתוך הקהילה ונבנו סביב חיבור משמעותי גם ללוח השנה.

כפר אחים

צוות הפעילות ביקש לחזק את הזהות המושבית דרך יצירה של ארכיון מקומי שידגיש את היסודות של המושב (קהילה מעורבת של דתיים וחילוניים). כך נוצר 'שביל ראשונים', ונערכה חגיגה קהילתית בסוכות שקשרה את החג אל הבית המושבי ומורשתו.

באר מלכה

מטרת העשייה במושב הייתה ליצור מסורות חזקות של מעורבות עמוקה של חברי הקהילה באירועי הקהילה, כדי להבטיח את החוסן הקהילתי לאורך השנים, הוקם צוות פעילים משמעותי שיצר מתווה של עבודה, וחגיגות 13 שנה למושב נחגגו כבר מצווה.

שדה דוד

מטרת התהליך הקהילתי הייתה ליצור קשרים אישיים בין ותיקים לחדשים, דרך מפגשים סביב לוח השנה היהודי. כך התקיים מסיק משותף וחוויתי בסוכות ותוכננו אירועים המחברים בין וותיקי המושב לבין משפחות צעירות מההרחבה.