שותפות של מרכז ספיר עם קרן גימפריץ' ועם מיזם 'שמיטה ישראלית' לפיתוח מנהיגות מקומית, שמקדמת מיזמים של חוסן חברתי בקהילה, ברוח שנת השמיטה.

החממה התקיימה בשנה השישית (2021), בה על פי המסורת נוהגים להתכונן לשמיטה. תשעה עשר משתתפות ומשתתפים למדו יחד בשישה מפגשים ובהם: לימוד מקורות סביב נושא השמיטה והערכים שהיא מחזיקה, היכרות עם סוגיות חברתיות-סביבתיות (בדגש על אלו הנוגעות ישירות לאתגרי התקופה הנוכחית) ומפגש עם אנשי עשייה לקבלת השראה לעשייה חברתית המחוברת לאדמה.

המפגש השביעי היה האקתון משותף, לבניית מיזמים לקידום חוסן חברתי בקהילה. המיזמים פעלו במהלך שנת השמיטה (2022)

מטרות

  1. קידום עשייה קהילתית משמעותית מתוך חיבור לזהות ולתרבות יהודית-ישראלית.
  2. בניית רשת פעילים חברתיים – סביבתיים הפועלים מתוך תפיסה של יהדות ישראלית, לבניית התחום וקידומו.
  3. חיזוק המודעות ללוח השנה העברי, בדגש על שנת השמיטה כשנת "שיא" של ערכים כדוגמת מעורבות חברתית, מודעות סביבתית, קהילתיות.  

קהל היעד

סוכני שינוי בחברה הישראלית (בעיקר צעירים), מכלל חלקי הארץ , בעלי רקע מגוון בתחום היהדות.

תוצרים

משתתפי החממה יצרו מיזמים שונים לשנת השמיטה(2022), להלן מבחר מזימים:

אות בר קיימא

תכנית ליווי למכינות קדם צבאיות ברוח השמיטה - חיבור בין מורשת ישראל, קיימות חינוך ועשיה קהילתית.
התכנית כולל סמינרים למובילים ממסגרות קדם צבאיות מגוונות, וליווי של המסגרות בהטמעה של קיימות עברית ברוח השמיטה.

שבתא

סדרת מפגשי הכשרה למובילי קיימות בקהילות עירונית בבאר שבע. ההכשרה המשלבת ידע מעשי בפרמקלצר וקיימות עם הובלה קהילתית ומורשת יהודית

קומפוסטים קהילתיים

תכנית הפועלת בקיבוץ כפר עציון ושואפת להתרחב לקיבוצים דתיים נוספים. במסגרת הפרויקט הוקמו לקראת שנת השמיטה קומפוסטרים (קומפוסט-פח) ופעילות חינוכית חברתית בנושאי שמיטה, קיימות וסולידריות קהילתית-מקומית.

חוות נצ"ר

הקמת חווה חקלאית אקולוגית שומרת שמיטה באזור יבנאל כמרחב עבודה ומפגש בין קהלים שונים. בחווה יתקיימו מפגשים ואירועי לימוד חווייתיים לאורך השנה. תיבנה תכנית לימודית חווייתית בנושא יהדות וקיימות.

מדרשת עם אדם

תכנית בית מדרשית המשלבת תוכן, עבודת אדמה ועבודה אישית התפתחותית בהשפעת הגותו של א.ד גורדון וערכי שנת השמיטה. בנוסף לתכנית מתוכננת גם סדרה של ימי לימוד פתוחים בנושא שמיטה, קיימות והתבוננות רוחנית.