מחוברים לתנ"ך מנוכרים לשיעור – תפיסות תלמידי דור ה- Z בבתי ספר ממלכתיים על יסודיים

שם המחבר/ת: קצין, אורי   כ"ץ, גילת
סוג המחקר: מחקר אמפירי
מראה מקום: החינוך וסביבו מ"ב, עמ' 1 - 24
שנת פרסום: 2020
שפה: עברית
תגיות:

נושאים:
זכויות יוצרים: כל הזכויות שמורות לכתב העת ולמחברות
תקציר:

המחקר בחן את יחסם לתנ"ך של בני נוער מדור ה־Z בישראל ואת ציפיותיהם מלימודי תנ"ך בבית הספר. באמצעות ראיונות חצי־מובְנים ובהתאם לגישה האיכותנית ולאסטרטגיית חקר מקרים, נאספו נתונים מ־76 תלמידים יהודים בני 12-18 הלומדים בבתי ספר על יסודיים, שעל פי הגדרתם העצמית, כ־40% מהם חילונים וכ־60% מסורתיים. ממצאי המחקר מלמדים כי רובם המכריע של משתתפיו רואים בתנ"ך ספר חשוב וייחודי, בעל מסרים ערכיים ותרבותיים רלוונטיים. רק אחדים מקרב התלמידים שהשתתפו במחקר אמרו שהתנ"ך חסר משמעות עבורם. ממצא זה מפתיע, וסותר את ההנחה הרווחת בדבר חוסר עניין ואף ניכור של תלמידים ביחסם לספר הספרים. עם זאת, בעוד התלמידים מביעים יחס של כבוד ואף של קדושה לתנ"ך, רבים מהם (68%) מפנים ביקורת חריפה כלפי שיעורי התנ"ך בבית הספר. לדבריהם, בחירת תוכני השיעורים, דרכי הוראה שמרניות וגישות לא־פלורליסטיות מצד מורים, מרחיקות אותם מהתנ"ך. התלמידים מלינים כי השיעורים אינם עוסקים דיים במשמעויות הגלומות בתנ"ך כספר מכונן זהות, ואינם מזמנים למידה פעילה וחווייתית וחשיבה מסדר גבוה. המחקר מציע דרכי התמודדות עם אתגרי הוראת התנ"ך בבתי הספר ממלכתיים. מסקנותיו — ובהן התאמת ההוראה לדור ה־Z ,המתאפיין בהתעניינות בסוגיות חברתיות, סביבתיות וגלובליות, ומעדיף למידה בעיקר באמצעים טכנולוגיים וּויזואליים ועל ידי התנסות — נועדו להתוות דרך למעצבי תוכנית הלימודים ולעוסקים בהכשרה ובפיתוח מקצועי, וכן למורים עצמם.